Współczesna szkoła stoi przed wyzwaniem transformacji paradygmatu oceniania. Tradycyjny model, skoncentrowany przede wszystkim na weryfikacji wiedzy i sprowadzający się często do wystawienia stopnia, powoli ustępuje miejsca podejściu, w którym ewaluacja staje się integralną częścią procesu uczenia się. Ocenianie kształtujące (OK), redefiniuje rolę nauczyciela i ucznia, przenosząc środek ciężkości z osądzania na wspieranie rozwoju.

To właśnie informacja zwrotna stanowi decydujący element tego procesu, zamieniając statyczną miarę osiągnięć w dynamiczne narzędzie diagnostyczne i rozwojowe. Zamiast skupiać się na tym, co uczeń wie, powinniśmy kłaść nacisk na to, jak się uczy i dokąd zmierza. To podejście wymaga od nas – pedagogów i nauczycieli – zmiany perspektywy i nabycia nowych kompetencji, szczególnie w zakresie konstruktywnego i motywującego przekazywania feedbacku. Prawidłowo sformułowana informacja zwrotna jest bowiem swoistym mostem między aktualnym stanem kompetencji ucznia a pożądanym poziomem osiągnięć.

Kierunkowa informacja zwrotna a cykl uczenia się

Skuteczna informacja zwrotna to coś znacznie więcej niż lakoniczny komentarz „dobrze” lub „popraw”. Musi ona być kierunkowa, czyli precyzyjnie wskazywać uczniowi to, co zostało wykonane prawidłowo, ale przede wszystkim, co wymaga udoskonalenia i jak to udoskonalenie ma nastąpić. Zgodnie z koncepcją oceniania kształtującego, informacja zwrotna powinna odpowiadać na trzy pytania: gdzie jestem teraz? (diagnoza), dokąd zmierzam? (kryteria sukcesu) oraz jak się tam dostanę? (wskazówki do poprawy). Ten trzeci element jest absolutnie decydujący.

Aby feedback był rozwojowy, musi być osadzony w czasie. Największą wartość ma informacja zwrotna udzielana niezwłocznie po wykonaniu zadania, kiedy proces myślowy ucznia jest jeszcze „żywy”. Opóźniona reakcja nauczyciela często traci swój walor dydaktyczny, zamieniając się w czysto administracyjny komunikat. Ponadto, warto pamiętać o samoregulacji procesu uczenia się. Uczeń, otrzymując konkretne wskazówki, zyskuje możliwość świadomej modyfikacji swojej strategii nauki. Zamiast biernie przyjmować ocenę, on staje się aktywnym architektem własnego rozwoju, co zwiększa jego poczucie sprawczości i wewnętrzną motywację. Ważne jest, by formułując komunikat, odnosić się do kryteriów sukcesu, które zostały jasno i wcześniej zakomunikowane, co zapewnia obiektywność i transparentność całego procesu.

Język informacji zwrotnej

Należy pamiętać, że ogromne znaczenie ma język informacji zwrotnej. Należy bezwzględnie unikać oceniania osoby ucznia, a skupiać się wyłącznie na jego pracy lub zachowaniu.

Równie ważne jest włączanie w proces informacji zwrotnej koleżeńskiej oraz samooceny. Kiedy uczniowie uczą się oceniać prace innych według ustalonych kryteriów, a także refleksyjnie analizować własne postępy, rozwijają umiejętności analitycznego myślenia i krytycznej oceny. Proces ten buduje ich autonomię i poczucie odpowiedzialności za własne kształcenie, czyniąc ich aktywnymi uczestnikami, a nie tylko biernymi odbiorcami.

Rola szkoleń w transformacji praktyk oceniania

Szkolenie z oceniania kształtującego stanowi istotne wsparcie we wdrażaniu tej strategii dydaktycznej. Umożliwia nauczycielowi rozwijanie umiejętności praktycznego stosowania informacji zwrotnej, zgodnie z założeniami procesu uczenia się zorientowanego na ucznia. Zajęcia warsztatowe z doświadczonym trenerem pozwalają przeanalizować konkretne rozwiązania metodyczne i dostosować je do realiów własnej pracy.

Dzięki szkoleniu uczestnik zyskuje narzędzia wspomagające planowanie działań dydaktycznych w oparciu o jasne kryteria sukcesu i cele uczenia się. W efekcie możliwe staje się systematyczne stosowanie strategii OK w sposób zintegrowany z codzienną praktyką, a nie jako element dodatkowy czy okazjonalny.

Program szkoleniowy zakłada także rozwijanie kompetencji w zakresie obserwacji wpływu stosowanej informacji zwrotnej na postępy uczniów. Tego rodzaju refleksja dydaktyczna sprzyja podejmowaniu trafniejszych decyzji w procesie nauczania oraz umożliwia nauczycielowi ocenę skuteczności podejmowanych działań.