Dlaczego Panteone?
Amerykańska korporacja od 2000 roku lat posiada monopol na wyznaczanie kolorysycznych trendów i ma ogromny wpływ na kreowanie lifestyle’u. Założyciel Pantone – Lawrence Herbert – stworzył innowacyjny system do identyfikacji, dobierania oraz komunikacji kolorów, ponieważ wziął pod uwagę, że spektrum jest widziane oraz interpretowane inaczej przez każdą jednostkę.
Nie można odmówić niekwestionowanego prestiżu firmie Pantone. Pantone® Matching System® paraduje po światowych wybiegach, mieszka w międzynarodowych biurach firm architektonicznych, a nawet używany jest przez władze krajów w celu opisania kolorów flag narodowych (robią tak m.in. Stany Zjednoczone, Korea Południowa
i Kanada).
Po buntowniczym i ekspresyjnym Ultra Violet w 2018 r. i Living Coral w 2019 r. (który miał przede wszystkim zwrócić naszą uwagę na problemy ekologiczne) przyszedł czas na prosty, elegancki, a zarazem ponadczasowy Classic Blue, czyli kolor z palety Pantone o numerze 19-4052. Barwa przypomina nieco niebo na krótko po zapadnięciu zmroku, albo wodę w oceanie tuż przed deszczem. Jest to kolor przyjaźni, ale też wolności. Ma właściwości uspokajające i kojące. Klasyczny niebieski kolor, zdaniem psychologów, zachęca do budowania na stabilnym fundamencie i wzmacnia odporność. Zapewnia spokój ducha, pozwala się zrelaksować, wyciszyć, uspokoić, a także zebrać myśli. Kreuje atmosferę sprzyjającą refleksjom i poszukiwaniom duchowym. Jest kolorem idealnym na nadchodzącą dekadę w dzisiejszym niespokojnym świecie. Ma być kolorem, który wprowadzi Nas w nową erę.
Classic blue we florystyce
Warto przyglądać się ogłaszanym przez Pantone trendom kolorystycznym, wpływają one bowiem na rozwój produktów i decyzje zakupowe w wielu branżach: odzieżowej, tekstyliów domowych i wzornictwa przemysłowego, a także w obszarze reklamy, produktów, opakowań i projektów graficznych.
Raport Pantone wskazuje nie tylko jeden, dominujący kolor. Opisanych jest również 12 najlepszych kolorów i 4 neutralne, które zdominują imprezy modowe, świat florystyki, wystrój wnętrz i dodatki.
Obecnie wybrane odcienie mają wskazywać na optymizm i energię, połączone z kreatywnością i spontanicznością w powstawaniu niektórych projektów. Są efektem podróży i poszukiwania inspiracji na całym świecie.
Najlepsze kolory w 2020 roku to:
- koralowy róż (serdeczność i ciepło),
- laska cynamonu (słodko-ostre skojarzenia zapachu),
- odcień kompotu z winogron (fioletowe barwy; tajemniczość oraz łagodność),
- światło słoneczne (szczęście i radość),
- szafranowy (blask),
- klasyczny niebieski (classic blue),
- zieleń z Zatoki Biskajskiej (barwy wody; świeżość),
- szczypiorkowy (zdrowie i regeneracja),
- dżinsowy (komfort),
- kolor skórki pomarańczowej (gustowność),
- niebieska mozaikę (wdzięk),
- szkarłatny płomień (pewność siebie).
Kolory neutralne w 2020 roku to:
- skowronkowy (cisza, subtelność),
- jesionowy (siła, długowieczność),
- śnieżnobiały (prostota, nieskazitelność),
- blezer granatowy (pewność siebie).
Porady
Najlepsze kolory powinny ukierunkować florystów i projektantów na tworzenie w tych odcieniach. Nowe trendy mają za zadanie przyciągnąć nie tylko dotychczasowych klientów, ale i powiększyć to grono. Barwy mają poruszyć zmysły, pokazać kreatywność i nowoczesność.
Zaopatrując kwiaciarnię lub pracownię w dekoracje należy mieć na uwadze ich barwy. Również zamawiając kwiaty u dostawcy można podać barwy jakie będą nas interesowały.
Wkrótce okaże się jaki wpływ wywrze prognozowany trend kolorów na florystyczny design, na kwiatowe dekoracje ślubne, czy na prace wykonywane podczas mistrzostw i pokazów florystycznych w 2020 r., w tym na prace wykonane podczas pierwszego w Polsce Europa Cup 2020.