Tyflopedagogika
O studiach
Studia podyplomowe organizowanie są przez S.P. Oświata – Lingwista w Lublinie we współpracy z Wyższą Szkołą Administracji w Bielsku Białej filia w Stalowej Woli.
Studia podyplomowe z zakresu Tyflopedagogiki przeznaczone są dla nauczycieli i wychowawców, którzy chcą uzyskać dodatkowe specjalistyczne kwalifikacje i kompetencje zawodowe do pracy z dziećmi i dorosłymi z niepełnosprawnością narządu wzroku
Studia mają charakter kwalifikacyjny, program tego kierunku jest zgodny z przepisami prawa, uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450).
Studia przygotowują słuchaczy do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną w placówkach szkolnictwa specjalnego, integracyjnego oraz środowisku rodzinnym.
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczeń w tym zaliczenia z praktyki 180 h lub 120 h oraz zdaniem egzaminu dyplomowego
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych online jest identyczne, jak po ukończeniu studiów stacjonarnych (świadectwo niczym się nie różni i jest tak samo ważne).
Adresaci
Osoby posiadające dyplom ukończenia studiów wyższych (magisterskich lub licencjackich) z przygotowaniem pedagogicznym, chcący poszerzyć wiedzę i umiejętności w zakresie pedagogiki specjalnej.
Za osobę mającą przygotowanie z zakresu pedagogiki specjalnej uważa się osobę która:
a) ukończyła studia licencjackie, magisterskie lub jednolite magisterskie na kierunku Pedagogika specjalna lub:
b) ukończyła studia podyplomowe kwalifikacyjne przygotowujące do zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego np. surdologopedagogika, logopedia, Terapia osób ze spektrum autyzmu, Terapia pedagogiczna itp.
Czego się nauczysz?
zdobędziesz wiedzę niezbędną przy pracy z dziećmi i dorosłymi z niepełnosprawnością narządu wzroku.
Program studiów
I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA
Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
Dydaktyka specjalna – projektowanie zajęć edukacyjnych
II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ
Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej
III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
Wprowadzenie do tyflopsychologii i tyflopedagogiki
Specyfika edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością wzrokową oraz metody wspomagania i terapii
Diagnostyka tyflopedagogiczna – procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych
Wczesna interwencja oraz wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
Wybrane metody komunikacji z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi
Rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością wzrokową
IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE
Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową i sprzężoną niepełnosprawnością wzrokową w edukacji wczesnoszkolnej
Wybrane metody i programy rehabilitacji widzenia
Techniki przemieszczania się w przestrzeni – zasady orientacji przestrzennej
Metodyka nauczania alfabetu Braille’a i zasady pisania na maszynie brajlowskiej.
Zasady, formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej
Praktyki
180 lub 120 godzin


Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 grudnia 2020 r. praktyki zawodowe w kształceniu przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela w roku akademickim 2020/2021 mogą być również realizowane